Kabdebó Lóránt
Az ellentétek költője (1938–1944)
(Részlet)
1
A Te
meg a világ kötet idején csak fenyegető epizódként találkozunk a magányt is
felborító, az önként vállalt személyes elkülönülést is megzavaró képpel:
„Magányod barlangját kard kutatja át.” Az akkori versben (Politika, 1931)
ezt az esélyt mindenképpen ki akarja utasítani – bár már akkor is hasztalan – a
jelenből. 1938-ra a magány már nem sziget, nem jelent védelmet, elérkezett az
idő, amikor a magányt is kard kutatja át. Szabó Lőrinc 1938-ban és utána
következő verseiben ezt a magányt, a már korábban is igen bizonytalanul védhető,
egyensúlyát alig biztosítható magányt szembesíti a „karddal”, a háborús állam
parancsaival és az ebben a háborús légkörben felerősödő személyes intrikákkal.
„Háborús” alatt természetesen nemcsak a – különben szó szerint is akkortól, az
Anschlusstól kezdődő – háborút, hanem azt a kül- és belpolitikában kiteljesedő
rendszert értve, amelyről József Attila már korábban – az embertelenség a
polgári költők számára még statikusabb állapotában – kimondja: „törvényünk
háborús még”.
Ugyanakkor Szabó Lőrinc ezt a háborús rendet is, most már
jelenként felfogva, a magány szigetén, a személyiség megmentése útján akarja
átélni, ebben a rendben is a maga – a Te meg a világ szavával: –
embertelenné – mostani megfogalmazásában: – személytelenné edzett magányának a
helyét keresi. De épp ebben különbözik az 1938 utáni korszak
társadalmi-politikai erőtere az 1930–31-estől: míg akkor az elkülönített
személyiség épp ezáltal megmenthetőnek, sőt kiteljesíthetőnek látszhatott,
mostanra már az elkülönülés látszatlehetősége sem maradt meg. Így lesz azután ez
években a Szabó Lőrinc költői helyzete a „sebesült”-éhez hasonlatos, aki
nem tudja magát személyében kivonni az események menetéből, mégis költészetében
kívül igyekszik maradni rajtuk.
Ezt az ellentétes emberi-költői pozíciót pontosan meg is
határozza Szabó Lőrinc, mindjárt ez évek nyitányaként egy, szinte lényegtelen
életrajzi epizód történetében. Hasonlatosan a Különbéke és a Harc az
ünnepért korszakhoz, itt is „öntudatlanul”, másról beszélve alakítja ki a
következő évek költői helyzetének mintáját. Az Operáció után című vers (Betegen
a tavaszban címen, Budapesti Szemle, 1940. január)*
egyszerre egy köznapi élethelyzet epikus megörökítése és a korra jellemző
helyzetek végiggondolása.
A cím konkrét
adatszolgáltatása után az első versszak épp ettől a konkrétumtól való eltérés:
„Ha beteg
volnék! De csak sebesült!…
Kötözött
lábbal hányódom az ágyon.
Magamban
vagyok: kívül a világon,
s hangok mesélik, mi van odakünt.”
Egyetlen szó, fordulat, sőt jelzés sincs, amely az operáció
utániság biológiai és lélektani helyzetéből „félre” szólna. Sőt, pontosabban
tudjuk meg az operáció helyét, súlyossági fokát. A korábbi Szabó Lőrinc-i
módszerrel játszik a súlyos „operáció” szó, és a jelentéktelen vágásból eredő „betegség”
ellentétével. Az egészséges ember túlzása ez: leírás és önirónia. Mégis egyetlen
szó sincs, ami az operáció utániságra utalna. Mindjárt az elején elutasítja a
címből következő „betegség” képzetet, és helyette egy másik képzetet említ: „sebesült”.
A seb minőségéről sem tudósít, csak azt tudjuk: „kötözött lábbal” hányódik az
ágyon. A kötözöttség pedig nemcsak a beteg, és nem csak a sebesült, de a
fogoly, a rab képzetével is társítható. A folytatás pedig egy sebesült
fogoly világon kívüli magánya éppúgy lehet. A versszak hosszanti cezurával
történő kettévágása pedig egy újabb jellegű helyzetre, a magány léthelyzetére
is pontosan utal: a „magamban vagyok” és a „világ”, a hozzám csak „hangok” által
(szűrten és torzítottan: „mesélik”) érkező „odakünt”; – szintén a Szabó Lőrinc-i
költészetet végigkísérő motívumokból szövődik.
Illetőleg egyetlen új képzet van ebben a versszakban, mely
azután e többféle értelmezési tartományt összekapcsolja és új rendet alakít
közöttük: „sebesült”. Ennek a képzetnek az alkalmazása teremt kapcsolatot
a beteg, fogoly és magányos biológiai, társadalmi és lételméleti
szférájú képzetek között: egyrészt formálisan azzal, hogy mindhárommal
kapcsolható, másrészt mert megszünteti a Te meg a világ idején érvényes,
a különállásban korábban megnyilvánuló egyenrangúságot: ez a magány csak
sebesülten hányódhat ebben a világban. A különállás „a megjön az én időm is”
reményt tápláló, a személyiség teljességét elérni akaró állapot helyett a
megmaradást remélő „sebesült”, azaz teljesség nélküli, kiszolgáltatott helyzetet
jelentheti csak.
A Szabó Lőrinc-i
emberkép sebesül meg ekkor: ezután már esetlegesen kerül kívül a világon, vagy
lesz részese a világ javainak-gyönyöreinek. A világ két részre szakad: a
természetes, önelvű életre:
„Hangok, már
hetek óta: madarak,
postás,
ószeres, az ucca megy és jön,
harang az
égben, csoszogás a lépcsőn,
autó, bicikli, víg gyerekcsapat.”
– és az ebből az egészséges rendből
kimaradt, „sebesült” emberre:
„Börtönben
vagyok! Bénultan, dühöngve,
a távoli
zsivajból raklak össze,
feltámadt élet, fájdalmas vigasz”
De nem áll meg
ennél, a Radnótira olyannyira emlékeztető sarkításnál. Nem a polaritás
konkretizálása, a „sebesült” létet meghatározó erőtér megvizsgálása felé, e
rendszerrel szemben felderengő rend irányába fordul, hanem szinte kiesik a vers
végén a képből. És vele együtt a világ rendjéből, a „feltámadt élet”-ből esik ki
az ember:
„és
elfordulok, befele a falnak:
ne lássam,
hogy úgy tündöklik az ablak
s hogy nélkülem is teljes a tavasz.”
Létvers is így az Operáció után, folytatása a Harc az
ünnepért kötetben szereplőknek: a betegség által a teljességétől megfosztott
ember e pillanatnyi jelenetben átéli a nagy létdrámát: a „nélkülem is teljes a
tavasz” tényét. Ugyanakkor a vers eredeti zárásához („S hogy nélkülem is lehet
már tavasz”) képest az 1943-as Összes versei-ben fejlődést is
figyelhetünk meg. A korábbi csak az egyes személyiség kiesési lehetősége,
a betegségtudatra, esetleg a halálra ráérző öregedő ember megfigyelése, míg a
végső megfogalmazás a még élő, létező embernek a teljességből való kiesésére,
ennek lehetőségére mutat rá. Így már ez a „sebesülés” nemcsak a személyes
létezés végső sebesülésére utal, hanem a fogolylét felé is: az élő
kiszolgáltatottságára, arra, hogy az ember nemcsak a halállal eshet ki
létezéséből, hanem biológiai megsemmisülése előtt másfajta, a halállal
egyenrangú veszélyeknek van kitéve személyisége.
És benne van
ebben a versben Szabó Lőrinc válasza is erre az esélyre:
„és
elfordulok, befele a falnak:
ne lássam”
Az életkép
szintjén is pontos, a betegre jellemző mozdulat ez, amely a zsánerképet lezáró
poént ügyesen készíti elő. Ugyanakkor ez kettős irányjelzés, amely külön jelzi a
mozdulatot és annak célját (el, be), egy másfajta elfordulásra, látni nem
akarásra is utal: ezt, az ember kiesését a természetes rendből, ezt nem akarja
nyomon követni, kommentálni. De ez az elfordulás nem a személytelenség mozdulata
mégsem, hisz saját magában láttatja meg a világból kieső embert, és ez
elfordulás egyúttal „befele a falnak” történik: azaz magában nemcsak a
személyiség szabadságharcának elvi vesztését látja, de saját magát az
alulmaradtak, a sebesültek, sőt a falnál állók közé számíthatónak is tételezi. A
háborús rend árnyékos oldalára kerülő ember képét formázza versében, és ennek az
embernek a helyzetét nemcsak leírja, de saját személyes életrajzi adataival is
felruházza, tehát ezzel az emberképpel is szándékozik azonosulni a
továbbiakban. Ez az azonosulás azután másféle kiszolgáltatottság, szenvedésnek
kitettség átélésében is jelentkezik. Az Operáció után című vershez
hasonló rájátszással találkozunk a későbbi, Kegyetlen út című
költeményben (Esti Magyarország, 1942. december 24.).
Jegyzet
1
Megj.: Kabdebó Lóránt: Útkeresés és különbéke:
Szabó Lőrinc 1929–1944, Szépirodalmi, Bp., 1974, 351–356.