Makay Gusztáv
Nyitnikék
1
Hadd álljon itt, gyűjteményünk végén – a sok borongós vers után – a minden bajon,
nehézségen diadalmasan felülemelkedő, télen is tavaszban reménykedő örök emberi
életösztön szép dala, legnyugtalanabb, legszenve¬délyesebben kísérletező költőnk
tollából! Szabó Lőrinc (1900–1957) a legbonyolultabb fejlődésű modern lírikusunk:
élményekre éhes ösztöniség és mindenen átütő szellemiség, lét és tudat,
lelkesedés és kétségbeesés, fény és árny, építő erő és tehetetlen anarchia,
minden új hitet megragadó mohóság és mindenben megcsalódó kiábrándulás, ragyogó
formaművészet és minden keretet szétrobbantó nyugtalanság ellentétes erői vívnak
drámai küzdelmet fiatalkori lírájában. Csak a férfikor delén kezdett lehiggadni,
s ennek a lassú megnyugvásnak talán éppen az a verseskötete a legjellemzőbb
állomása, amelynek egyik darabja a Nyitnikék: az 1936-ban megjelent Különbéke.
A kötet címe azt jelzi, hogy a lázongó költő különbékét kötött – legalábbis egy
időre – a legyőzhetetlen világgal.
A fanyar beletörődés felé vezető úton a természet nyújtja számára a
legmegbízhatóbb vigaszt. A természet, amelybe egykor panteista módra szeretett
volna beleolvadni, most pedig enyhületet ad a vasárnapok kirándulásain – vagy
egy-egy olyan jelképes örömével, amilyen a Nyitnikék füttyös éneke.
A vers maga árulja el megszületésének körülményeit. A költő havas, zúzmarás
télen jár azon a tájon, amelyen nemrég még pipacsot nyitott a nyár. A hallgatag
táj az elmúlás borongó hangulatával tölti el a kirándulót: a temetés, a fekete
csontváz, a halotti csipke képzeteit idézi föl benne.
Ebbe a dermedt, néma tájba füttyent bele a madárdal. A nyitnikék: a cinege vagy
széncinke, az őszi-téli tájban is vidám, fürge, kedves madár, a gyümölcsösökkel,
szőlőskertekkel váltakozó dombosvidék hasznos és népszerű füttyöse. Fuvolás
füttyszavát pontosan kottázza a költő: „Háromszor hármat lüktet a dala… két
füttyre mindig kvart lefelé: vagyis három ütemben minden harmadik fütty négy
hangközzel lejjebb hangzik. Ezt a kedves füttyjelet vidékenként másképp és
másképp érti a népi fül. A Dunántúlon a „Kicsit-ér, kicsit-ér, kicsit-ér!”
mondást hallja ki belőle, mintha a sárga-fekete-fehér kismadár a zsákmányul
esett hernyót becsmérelné. Más vidékeken – az Alföldön és a Felső-Tisza vidékén
(éppen ott, ahol Szabó Lőrinc gyermek- és ifjúkorát töltötte) – a szőlővidékekre
jellemző „Nyitni kék!” értelmet tulajdonítanak neki. Ezzel figyelmezteti tavasz
felé a kis cinke a szőlők műveseit, hogy „nyitni” kell a szőlőtőkét – azaz ki
kell bontani a téli hideg ellen védő földtakarója alól. (A kék a kellene
sok vidéken használatos népnyelvi alakja.)
A cinege egyébként valósággal „irodalmi madár”. Nemcsak Kisfaludy Károly és
Vörösmarty költeményeiben bukkan fel, hanem komoly szerepet játszik Petőfi Három
madár című versében is, amelyben a költő kedvesének, Júliának szívét a
fülemiléhez, lelkét a sashoz, kedélyét pedig a cinegéhez hasonlítja. Petőfi
jellemzése azért érdekes, mert pontosan fedi azt a szerepet, amelyet a cinke
Szabó Lőrinc költeményében játszik. „Három madár van, akit szeretek” – így
kezdődik a Petőfi-vers.
Az első madár egy kis cinege,
Nem sérti őt a télnek hidege,
Nem háborítja őt meg semmi vész,
Télben, viharban vígan fütyörész,
Vígan ugrál a száraz ágakon,
Mint a pillangó a virágokon,
Ugrál, miként a gyermek, gondtalan,
Jön és megyen, máshol van untalan,
Alig képes kísérni őt a szem. –
Kedélyed e cinege, kedvesem . . .
A Nyitnikék téllel dacoló, bátor tavaszi jelszava ébreszti rá Szabó Lőrincet,
hogy neki is „bírni és bízni illenék”: bírni a tél és a sors mostohaságait, és
bízni, remélni a jobb jövőben. A téli táj, a „néma föld” is a tavaszra gondol, s
a költő szíve is megtelik újra hittel, vággyal és reménnyel.
Bravúros, ahogy a költő – legkiválóbb formaművészeink egyike – a rövid
verssorokkal, a miniatűr versszakokkal és az ereszkedő jellegű (daktilusos és
troheusos) időmértékes ritmussal aláfesti a vers kétféle hangulatát. A tájat
leíró első nyolc versszakban önkéntelenül összeolvasunk két-két sort, és így
lassúbb a ritmus, a borús, téli hangulatnak megfelelően. A cinke-fütty hatására
a ritmus is lüktetőbbé, könnyeddé élénkül, és a vers egészé¬ben bizakodó, derűs
hangulatot áraszt. Első pillantásra azt hinnénk, hogy a versszakok azonos
összetételűek. Pedig a páratlan sorok öt és hét szótag között váltakoznak, a
párosak hol öt, hol négy, hol meg hét szótagosak: a költő szándékosan kerüli a
monoton ritmust, amely kattogóvá unalma- sítaná a verset. Ugyanezért csak egy
keresztező rímpár cseng össze szaka¬szonként, a páratlan sorok rímtelenek.
A költemény legfőbb mondanivalója az utolsó két sorban toppan elő: a költő
nemcsak önmagát biztatja reménykedő tavaszvárásra, hanem azt a vágyát is
kifejezi, hogy verse nyissa ki az emberek szívét, hántsa le róla a téli mezt.