Szabó Lőrinc jegyzete a kötet házipéldányában
Otthon írtam, egy teljes vakációs napon.
Szabó Lőrinc úti feljegyzéseiből
(1925 augusztus)
Milánóból villanyvonaton a Pó hídja, sok alagút, szennyes házak, Földközi-tenger, pályaudvar előtt Columbus tér. Kis hotel, fölötte jobbra a Miramare hotel. Villamoson a „Circonvallazioné”-n s a Piazza de Ferrarira.
Börze, déli növények, „Via Venti Settembre” árkádjai, boltjai, nagyszerű díszítésű házai.
Térkép- és menetrend-nézegetés egy utazási irodában, főposta, csavargás. Bevásárlás, főzelékféle papírban, bor. Hotelban vacsora, Lőrinc este elmegy. Klára gyengélkedik.
Klára szőke etonfejét (velencei borbély) megnézi mindenki. Négerek. St. Lorenzo-templom: nénik legyezik magukat, a sekrestyés a templomban ebédel. Séta ronda utcákon a tenger felé. Halpiac. Régi kikötő, sok bárka, rengeteg hajó. Fürdőt keresünk. Villamoson egy roppant hosszú betontengerparton. Este megint a De Ferraritól minden irányban séták. „Bomba.” Feketeingesek. Korcsmák éjszaka, ijesztő. Másnap főpostán nincs levél, később sem. Autótaxin a Lido d’Albaróra, rengeteg építkezés. Elhagyott hotelban fagylalt, mérés, kert, fürdőző emberek a sziklás parton, futball. A fehér teraszon irtózatos hőség. Kék tengeren messze Afrika felé fekete hajó távolodik. Jobbra-balra tüzes kék tengerpart, sok apró faluval. Vissza villamoson, kora délután, fáradtan.
Jegyzetek
1
(Harminchat év: Szabó Lőrinc és felesége levelezése (1921–1944), s. a. r., bev., jegyz. Kabdebó Lóránt, Magvető, Bp., 1989, 636.)
Az én Genovám 1
Márvány és azúr és vas: ennyire emlékszem Genovából. Egy robbanásszerű, óriási
hatásra, amely elvakított. Egy káprázatra, melynek alig vannak részletei.
Már-már húsz esztendeje, hogy ott jártam. Akkor még nem tudtam s talán nem is
akartam úgy észlelni, ahogy kell, reálisan. Részeg voltam a várakozástól, részeg
a kisebb-nagyobb beteljesedésektől. Élő expresszionista festmények közt éltem,
sugarak és zenék szökőkútjai közt. Van egy versem, Óda a genovai kikötőhöz: egy
kicsit bizonyság mindarra, amit mondok.
Az első világháború után voltunk. Tengerből addig csak az Adriát láttam
1924-ben. A rákövetkező nyáron aztán egyszerre végigutaztam egész
Észak-Olaszországot, huszonhárom várost, Velencét és a Dolomitoktól a Stelvio
gleccservilágán és a Comói-tavon át a Földközi-tengerig. Az egzotikumot, az
álmot, a valóságot kerestem. S áldottam az utazást, amely nem ébresztett fel!
Genova volt a legtávolabbi cél, a csúcspont. Alig tudtam róla konkrét adatokat.
Magyarok nemigen emlegették. Bedekkerem nem volt, térképem sem. Különleges
gyorsvonat vitt, suhogott velünk – a feleségemmel utaztam Milánóból –,
villanyvonat, villámvonat, amilyet addig csak hírből ismertem, hegyláncokon,
alagutakon át, maga is a technikus Itália csodája. S egyszerre a várva várt
tenger, a határtalan kékség! A pályaudvar előtt pálmák közt egy szobor. Kié? Ha
Dantéé vagy Leopardié lett volna, meghat. De olyasvalakié volt, akire nem
gondoltam, s aki egyszerre és vadul még tovább lendítette a vágyamat és
képzeletemet: a Kolumbuszé! Üveggömbbé változott alattam a Föld, szemem az
Indiákat látta, a hajókat a délkörök kék rácsai közt… Pénzem kevés volt, de
ahogy lenéztem a felső circomvalazionéről, a hegyekről, le, messze, Afrika felé,
gazdaggá tett a tenger, s amit súgott, a kaland és a szabadság, lentről pedig, a
másik, az alsó circomvalazione 2 felől vagy a kikötőből, a csúcsokig felcsapó
márványzűrzavar. Tíz- vagy húszemeletes palotasorok tündökölnek félkörben a nagy
öböl felett, felhőkarcolók sorai? Tündéri függőkertek, egész fürdőváros? A parti
lejtőn tudniillik egymás fölé, egymás folytatásává rakták, emelték a villákat és
utcákat, föl, föl, a tetejükig. A márványhullámokká változott tenger rohant fel
azokig a tetőkig! Remegve néztem, bámultam az irtózatos nyári ragyogásban ezt a
városcsodát, és nem bírtam betelni vele.
De a kikötővel sem. Mi volt ehhez képest amit addig láttam, a trieszti?! Ami
lélegzetelállító szépséget, gazdagságot, hatalmat, ami meglepetést a
körszínházzá tárult város mutatott és szuggerált, azt festette, azt realizálta,
feketén, zordonan, vasban és szennyben és veszélyben, a kikötő, a rakodópartok,
egy-egy szürkéskék hadihajó és az óceánjárók és az ezer meg ezer mindenféle vízi
jármű, motorosok és vitorlások őrült tolongása. Fent a mosolygó Istenség,
Genovának mintegy az ideája; lent az istenség nyüzsgő, csikorgó, villogó, izzadó
és bőgő szerszámai és fegyverei, a vízen ringó, kürtő- és árbocerdős fekete
vasváros: talán pokol, és mennyországteremtő pokol: a kézzelfogható
Világkereskedelem.
Sajnos, csak néhány napig jártuk Genovát. De szakadatlanul jártuk. A tündöklő
utcákat, a Piazza De Ferrarit, a sikátorokat. A környéket, Novit, Sestri
Ponentét. S mindig újra, éjjel és nappal, a kikötőt. A feleségem, nem tudom,
miért, attól félt, hogy meggyilkolnak bennünket. Még a szállodában is félt. Egy
ekkora kikötőváros, a legnagyobb, a legforgalmasabb a Földközi-tengeren, már
csakugyan az egész világot gyűjti magába, minden nagyszerűséget és minden
aljasságot, amire ember képes.
Azóta láttam Hamburgot is.
És most már Genovát se látom, soha többé?
Genova – nincs? Genova – romok?
Nem hiszem el.
Az én Genovám mindenesetre bombázhatatlan. Az én Genovám csak egy álom. Csak egy
húsz évvel ezelőtti vers: óda a kikötőjéhez. Számomra az őrzi mindazt, amit
tudok róla: egy robbanást, egy káprázatot, egy örök-ragyogást.
Jegyzetek
1
PIM Kt. Szabó Lőrinc-hagyaték, letét, gépiratos másodpéldány autográf javításokkal. Megj. kötetben: Szabó Lőrinc: Emlékezések és publicisztikai írások, szerk., jegyz., utószó Kemény Aranka, Osiris, Bp., 2003, 531–532. p. Datálása: 1941. február 9., Genova bombázása után.
2
A várost körülfogó külső körút.
Vers és valóság
Milánóból villanyvonat, vagyis elektromos mozdony vitt olyan gyorsasággal,
amilyennel addig még nem utaztunk: már ez megszédített a boldogságtól.1 Aztán a
Földközi-tenger… (A leggyorsabb vonat, amely eddig vitt, Berlin és Lipcse között
futott velem, 160 órakm-es sebességgel, és a mozdonyvezető gyönyörű, műszerekkel
ragyogó üvegfülkéjében ülhettem: mint újságíró voltam akkor Horthy kormányzóval
és Teleki miniszterrel egy időben Németországban…2 Össze kellene szedni és
tisztességesen meg kellene írni az én németországi útiképeimet!) A genovai
állomás előtti téren állt Kolumbusz szobra, nagy, jövendő kalandok ígérője: az
is megbolondított. És az egész város, ahogy felfut márványpalota-soraival a
hegyekre, és lent a kikötő zsúfolt ereje.
Jegyzetek
1
Szabó Lőrinc és felesége 1925. aug. 2. és 18. közötti utazása során jutott el Genovába.
2
1938. aug. 20. és 29. között Horthy kormányzó, majd 1939. ápr. 28. és máj. 4. között Teleki Pál miniszterelnök kíséretében.