A vers inspirálója Shakespeare A vihar című színművének Calibánja. A vers
első sora a később Az Összes verseiben mottóként idézett Shakespeare-sor („burn
but his books”) variációja. Közvetlen kiváltója valószínűleg a Sugár Károly
színésszel való barátsága. Sugár 1920. dec. 14. óta játszotta Calibant, és az
1923-as Shakespeare-ciklus keretében épp okt. 17-én játszották a Nemzetiben,
amikor Sugár nov. 6-i előadóestjére készültek, melyen Szabó Lőrinc
átdolgozásában szerepelt R. Browning Az eretnek tragédiája és
fordításában Baudelaire A dög című verse.
„Keletkezési idejét tekintve, a kötet legkésőbbi versei közül való (megjelent
1923. nov. 11. Az Est-ben). Kétségessé válik számára az ember kultúrája,
szellemi élete, gondolkozása, amely képtelen volt kiemelni szenvedéseiből. A
modern kultúrát tagadó georgei világkép elszabadultán úgy csap át a mindent
tagadás lendületébe, hogy ad absurdum viszi annak következtetéseit. Úgy akar
meghökkenteni, hogy kegyetlenül arra buzdít, amitől óvni szeretne. »A ’bestia
mindenség’ titokzatos hatalma ellen lázad, s hogy harcba tudjon szállni vele,
önmagában is a bestia erőket akarja feltámasztani. Ha győzni nem is, de legalább
saját nyelvén tud vitába szállni a bestia végzettel« [Szegi Pál: Szabó Lőrinc,
Magyar Csillag, II. 61.]. Elkeseredése szavalása közben bele is éli magát az
önpusztító látomásba, a félelem lenyűgözi és rabul ejti; a félelempszichózis
kierkegaardi példájával találkozunk: »A rettegés nem más, mint vonzódás azon
irányban, melytől rettegünk… A rettegés idegen hatalom, mely az egyént
megragadja és melytől mégsem tud elszakadni, mert nem is akarja, mert fél; és
amitől rettegünk, azt mégis kívánjuk.« [Idézi Fábry Zoltán: Európa elrablása,
Irodalmi Szemle, 1963. 2. 141.]
Égesd el a Könyveket, Kalibán!
Pusztítsd el őket! Mind! Szőrös kezed
fojtsa korommá gyémánt agyvelők
mágneses és nehéz sugarait,
fénylő zenéjét és az értelem
kék sárga rebbenését!
Kísért ismét a medve öntudatlanság, ösztönösség, észellenesség, mint a Föld,
erdő, isten XXXIV. versében, majd az Isten-ben.
…Kalibán,
lázongó ösztönösség, te, akit
nem köt emberi töprengés, hazug
eszmék játéka s gyáva szeretet, −
fojtsd meg a szépet, a harmóniát
s a rútat is, ha gondolat, hiszen
a gondolat az ember gyilkosa!
Szembefordul a kínnal és reménnyel, melynek értelmetlensége, illetőleg
elérhetetlensége keserű töprengésekben kötötte le:
ne érezzünk, ne higgyünk, kín s remény
lelkünket ne gyötörje s ne legyen
szó sem ezentúl, mely minden gyönyört
megront, míg névvel illet, de a kínt
csak élesíti, mikor testet ad
múlt szenvedések emlékének is!
Jutott ily mélyre már a XIX. században Vörösmarty is, de itt megállt, korrigálva
szörnyű szavait, a boldogtalanságért nem az emberi szellem alkotásait hibáztatta,
csak annak rossz felhasználását. (Gondolatok a könyvtárban.) Szabó Lőrinc
már egyszer nem állt meg: a várost, az ember teremtményét, egy korszak bűneiért
kész volt megtagadni. E versben sem áll meg. A küszöböt, ahonnan Vörösmarty
visszafordult, Szabó Lőrinc viszont átlépi: alkotásai után magát az embert
tagadja meg, szellemi léte, haladása után biológiai létében is kétségessé teszi:
Kuszáld grimasszá arcunkon az Úr
arcának vonalait és, ha már
emberistenként élni nem tudunk,
kalapálj vassá, verj acélbelű
roppant Szerkezetekké!
…alakíts át iszonyú, fekete
óriásokká, reflektorszemű
Szénevő Gépeiddé…
Amit kritizál ez a vers, amit nem tud megemészteni, az az egyéniség pusztulása.
Előző kötetében e folyamat szintén eljutott a mélypontra, de ott a nyugodt
elemzés még jobban hangsúlyozta − ellentétével −, ennek szörnyűségét. Ott a
korban vergődő egyéniség pusztulását szenvedi, itt elkeseredett szónoklatot tart
róla. Ott mérceként áll a képek mögött a teljes ember nosztalgiája, mely itt már
hiányzik. És hiányzik mögüle Babits–Prospero humanizmusa, aki leszorítsa,
figyelmeztesse és féken tartsa Szabó Lőrincben Kalibánt, mint tette ezt egész
élete során önmagával. Hisz Babits ekkori világát is állandóan fenyegeti az
egyensúlyozás kihagyása már a háború ideje óta. Az Új esztendő, 1918.
szinte már a Kalibán! előképe. Később is minduntalan belebotlunk egy-egy ilyen
kitörésbe:
…Egyszer, igen, én
egyszer kiugrom, meztelenre vetkezem,
mint a vadak, letépek mindent, ellökök
betont, betűt és aranyat…
(Babits Mihály: Erdei lakásban)
[…]
A Kalibán-vízió a magára maradó költő elbizonytalanodásából tört fel, melytől
azután Babits már nemcsak személyes okok, hanem e líra attitűdje miatt is
visszahőkölt. »Egy torzonborz állat vágyait« látta benne és »Hogy jönnek a pokol
zászlai« − adja később épp Babits szájába e korszaka önkritikus jellemzését
Szabó Lőrinc [Tücsökzene, 243. Babits]. Megjelenik Kalibán, az
értelemellenesség hőse, az egyéniségétől megfosztott ember irracionálisra
torzított ellentéte. A világratörő hatalom, mint az egyéniség kiszakadási
kísérlete, és szemben vele az értelmetlen és egyéniségétől is megfosztott tömeg:
…Kalibán,
gondolkozás nélkül gondolkozó
rejtelmes Új Bölcs, Mérnök, Épitő
Mindenség, kinek vak izmaiban
az élet, minden kattogó tudás
s minden erő magától működik,
öntudatlan s nem képletek szerint −
[…]
…mikor
elégeted a férges Könyveket:
toronytestünkkel és csörömpölő
bokánkkal, árnyunkat a pusztulás
ingó egéig dobva, pokoli
ritmusra járjunk szent táncot neked
a Gondolat nagy Máglyája előtt!
A kényszerű szeretethit és a fellázadó, pusztítóvá torzult egyéniség, a
szörnyeteg és a szent, mint a tagadás két pólusa sokáig végigkíséri pályáján,
ahol majd Szun Vu-kung és Buddha kettősségében csúcsosodik [Szun Vu Kung
lázadása = Különbéke (1936)]. Szeretetelmélete sem elsősorban megélt
szükségletből táplálkozik, hanem program, amellyel a korlátozás tényét próbálja
tudomásul venni. Egyenes folytatása volt ez a Föld, erdő, isten
sztoicizmusának és George közvetítette platonizmusának. A kalibáni lázadás ennek
az ellentéte, az egyéniség anarchista tiltakozása a korlátozások ellen, és
elődjeit korai prózaverseiben, a Föld, erdő, isten Medve-versében
(XXXIV), de a természetet, szerelmet hódító-befogadó attitűdben is megtaláljuk.
Szabó Lőrinc költészetében e két tendencia örök nosztalgiával közelít egymás
felé, de összetalálkozás helyett legfeljebb átcsap egymásba. Babits műhelyében a
szeretet kényszere erősödött föl, a szakítás után a leszorított lázadás szakad
föl. Az egyéniség harmonikus kiteljesedése felé indul hiába ez utakon. Végül is
mindkettő megmarad egy-egy emberi lehetőség tulajdonság abszolutizálásának.
Eredménye mindkét irányban a szakítás a teljes személyiséggel. Csak egyedi
méretű individualista megoldás mindkét út, eredménye az egész helyett mindenütt
a tört.
Ez az ember nem válhat a világ urává, a társadalom elrendezőjévé. Elveszti
uralmát még saját teremtményei felett is, alkotásai függetlenülve fölé nőnek,
felhasználásuk helyett rettegni kénytelen tőlük. Így érthető, hogy költői
világában a mindent mozgató pénz és az érte folyó hajsza színtere, a város
nemcsak az ember fölé nő, hanem elválik tőle, emberen kívülivé vizionálja. (»Sátán
piszka az arany«, a bérház egy óriás koponyája.) De a modern kor vívmányát, a
technikai civilizációt is ekkor még (szemben a Fény, fény, fény
expresszionista eksztázisával és A sátán műremekei megértésével) csak
deformáló hatásában érzékeli, mely szerinte csak az ember rossz tulajdonságait
transzformálja fel. A mindennek kiszolgáltatott embert, köztük önmagát is, pedig
már csak e szörny világ undorító produktumának látja, elfordulva a kinti
világtól, önmagában is annak tükörképétől undorodik:
…az Ember
undorodik saját lelkébe nézni,
undorodik a kificamodott
világ belső tükrétől.
(Vas-korban élünk, nincs mit menteni)
Sárközi kritikájában ezt a Szabó Lőrinc-i kapcsolatot a feje tetejére állítja, csakhogy logikusan végigvezesse az önzésről felállított konstrukcióját: »A városi élet: az öntudatos élet, ahol mindenütt torz tükrök verik vissza azt az érzésformát, amely megdöbbentette a költőt saját lelkében. Az önzés itt zárt, magáért való alakot ölt, látható bűn, mely erkölcsi megítélést kényszerít ki.« [Sárközi György: Szabó Lőrinc: Kalibán, Nyugat, 1924, I. 380] ekkor sokkal világosabban lát ebben a kérdésben, mint bíráló barátja, bárha az ember és az őt környező világ egymásra hatásának csak egyik oldalát érzi meg: külső viszonyok hatását az emberre. De az ember visszahatásának, küzdelmének útját, mely e viszonyokat megváltoztathatná, nem találta meg. A társadalmi tragédiától menekülve így a személyiség tragédiájának szenvedéséhez jut el, végigkínlódva bomlásának pokoljárását.” (Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc lázadó évtizede, Szépirodalmi, Bp., 1970, 234–240.)