Ćurković-Major Franciska
Szabó Lőrinc kelet-adriai utazásai
Második kelet-adriai út
(Részlet)
1
Az Egy raguzai leánderhez az a másik Raguzához kapcsolódó vers,
amelynek a költő későbbi munkásságában is nagy jelentősége volt. A vers
létrejöttére utalva Szabó Lőrinc azt mondja, hogy „a második dalmáciai út
élménye, utóterméke”,
2
második kelet-adriai utazása alatt
feleségéhez írt leveleiben azonban nem említ egy olyan konkrétumot sem, amely
erre utalna. Keletkezésének okait keresve megemlíthetjük Kisklára az első
kelet-adriai utazás idején írt naplójának egyik feljegyzését, miszerint
Cattaróba utazásukkor nemcsak megálltak Tivatban, hanem megnézték a nagy és
híres parkot is. Szabó Lőrinc néhány nappal azután hogy második kelet-adriai
utazásáról visszatért Budapestre, 1937. július 31-én, az akkor a Balatonon
nyaraló Korzáti Erzsébetnek írt levelében erről a versről mondja, hogy „egy
leánderről fog szólni, amely mifelénk olyan csenevész, s ott a maga
helyén, jó körülmények közt gyönyörűen megnő, s egész hatalmas
fa.”
3
A költő verseihez fűzött magyarázata a Cattarói-öbölbe és
Cetinjébe tett kirándulást hozza fel kiváltó okként, utal egy másik helyre, ha
nem is említi név szerint: „Előzőleg már Hercegovinában is láttam gyönyörű déli
fákat, majd rengeteg fát egy közbülső állomáson, melynek nem jut eszembe a neve.
[...] Ezen a helyen igen nagy és híres növénykert díszlett.
4
[...] De már Raguzában is sok hatalmas, egész bükkfaszerű leandereket láttam, és
elszédített gyönyörűséges, fojtó, édes illatuk.”
5
Mivel a
magyarázatok jóval az utazások után keletkeztek, nem csoda, ha a költő nem
emlékszik pontosan, melyik utazás alkalmával volt az említett helyeken.
Természetesen nem is az a fontos, hol mindenütt látott leándereket, hanem az
általuk kiváltott benyomások. Épp ezt fogalmazza meg 1943. július 24-én este a
Rádióban tartott felolvasásában: „…később is sokat küszködtem még a magam
siratásával. Kedvező életkörülményeket kívántam – igazán nem túl nagy kívánság.
És szinte az elképzelt magamat, sorsomat, a vágyott egyéniségemet láttam meg
egyszer, egy déli, egy dalmáciai utazás során, egy virágzó, óriási, boldog
leánder képében. Ott, mint tudják, lépten-nyomon ilyen hatalmas leánderfákat lát
az ember. A verset már itthon írtam meg, 1937-ben, egy városmajori padon,
vasárnap délelőtt. Címe: Egy raguzai leánderhez.”
6
A vers öt strófából áll, versszakonként hat-hat sorból. Az első két sor páros
rímmel kapcsolódó, majd a negyedik és ötödik ugyancsak, míg a harmadik a
hatodikkal rímel. Ebben a költeményben is megfigyelhetjük a versszakokon át
húzódó terjedelmes mondatokat, a nemcsak a sorokon, hanem a versszakokon is
áthajló enjambementeket. Az első versszakban a fa megszólítása után a leírása
olvasható, mindazokkal a sajátságokkal, amelyek az eddigi, Budapestről ismert
leánderekre nem voltak jellemzőek: az erős törzs, a virágokat ringató lombozat
és a tömény illat. A megszemélyesítés a tetszést kifejező megszólítás
ismétlésével záródik le a második versszak első sorában, majd kezdődik a
következő rész, amely az elsőnek ellentéte, az otthoni, eddig ismert növény
képe. A „sívár udvarok sívár dísze” kifejezés kétszeresen kiemeli a leánder
sanyarú sorsát. Ismét enjambement az, amivel átvezet a következő strófa megint
csak ellentétes hangulatához. Most már nem a megszemélyesített növényhez szól,
hanem egy élő személyhez intézi lelkes szavait, akihez nemcsak szólni lehet,
hanem meg is lehet simogatni, a leánder kézzelfoghatóvá vált, míg az eddigi
satnyát nem tudta élőlényként, csak rosszul sikerült díszként érzékelni. A
harmadik versszak végén kezdődik a leanderrel történő azonosulás. A következőben
a két növény életkörülményeit sorolva izgatott kutatás közben észreveszi a két
lény kiteljesülésének vagy kiteljesülhetetlenségének okait, majd az utolsó
versszakban rádöbben a felismerésre, itt – ismétli háromszor is –, az igazi
helyén valósíthatja meg a leánder is igazi énjét. Szinte patetikusan fejezi ki a
felismerést követő lelkiállapotát. Ezután a második versszaktól kezdve jelenlevő
izgatottságot, türelmetlenséget – amelyet a félbeszakított csodálkozás, a
lezáratlan mondatok, a figyelem és gondolatok nyugtalan cikázása láttat – az
utolsó három sor tűnődő kérdése váltja fel. A leánderrel való azonosulás után a
vers feltéteti a személyes sors alakulásának kérdéseit. Mielőtt azonban
folytatnánk a leánder jelentőségének taglalását Szabó Lőrinc költészetében,
vissza kell térnünk arra a kérdésre, miért élesebb a tücskök ciripelése
Dalmáciában, mint a hazájában. Feltételezhetjük, hogy talán azért, mert a
leánderhez hasonlóan számukra kedvezőbb körülmények között élnek.
Ha fentebb azt mondtuk, hogy a leánder a későbbiekben fontos szerepet játszik
Szabó Lőrinc költészetében, akkor arra a felismerésre gondoltunk, miszerint a
leánder vagy a fa élete hasonló az emberéhez. A költő már az előző években több,
hasonló verset írt, amelyekben a fa-sors majd az ember-sors azonosságait veti
fel. A fa sorsára már a 1935-ben a Déda-Bisztrán töltött nyár alatt is
felfigyelt és erről a Versek a havasról V. részében, Az erdő
fiaiban szólt először. Hamarosan újabb költemény követte, az Őszi
fák, amelyben a fa halála okozta emberi fájdalom jut kifejezésre. A
Harc az ünnepért kötetben aztán szinte rendszerességgel kezdett
foglalkozni a fa és az ember sorsa hasonlóságának a témájával. Ezt példázza az
1937-ben megjelent több, hasonló gondolattal foglalkozó verse (Téli
fák, Az áprilisi rügyekhez). Az év májusában Az
Estben megjelent A fákhoz, a költőkhöz már a címében is
kimondja a sorsazonosságot. A fa-sors, ember-sors témához a költő-sors is
társul. Pár hónappal később az Egy raguzai leánderhez annyiban képez
többletet, hogy benne ismeri fel és mondja ki a környezet meghatározó szerepét.
A vers új tartalommal bővült, ugyanakkor újabb előzménnyé is vált, amely nélkül
nem jöhetett volna létre a nemcsak tartalmilag, hanem képileg is összegzést
jelentő, 1938 januárjában írt Egy téli bodzabokorhoz. Hogy számára
mennyire fontos ennek a gondolatnak a kifejtése, azt az is igazolja, hogy az öt
évvel később a Régen és Most darabjai közt megjelenő Fűz a
tóparton (1939) című verse, de egy újabb, 1942-ből származó verse A
földvári vadgesztenyefákhoz is ezzel foglalkozik, sőt még öt év múlva az
Őszi meggyfa (1948) is ezt a témát variálja, természetesen a költő
differenciált szemléletét tükrözve. A leánder, mint motívum azonban itt-ott
később is megjelenik.