Ćurković-Major Franciska
Szabó Lőrinc kelet-adriai utazásai
Második kelet-adriai út
(Részlet)
1
Az Éjszaka a vonaton szinte indító versként kínálja magát. A vers
hangulatát tekintve nem valószínű, hogy az utazás végén keletkezett, inkább az
utazás elején. Maga a költői magyarázat is utalhat erre: „Az idegenszerű
éjszakai tájak kedves és rémisztő képeibe, mint állandó belső borzalom folyton
beledidergett a háborús félelem és az aggodalom a gyerekért.”
2
A háborús félelem talán azért lehet jelen, mert a szerkesztőségben és a kávéházi
társaságokban nap mint nap hallott nyugtalanító hírek még túl közeliek,
túlságosan aktuálisak. Az utazás végén már kevésbé valószínű, hogy
előrevetítenék nyugtalanító hatásukat. A gyermekért érzett aggodalom pedig
valószínűleg az utazással kapcsolatos gondokkal magyarázható. Végül a végletesen
pesszimisztikus hangnem inkább illik egy fáradt, nyaralni induló, mint egy
nyaralástól fáradt emberhez.
Az első és a harmadik verssor négy és fél jambusból, a második és negyedik négy
jambusból áll, félrímmel. A soronként váltakozó szótagszámok és a rímek is a
vonat kerekeinek csattogását adják vissza. A vers több szabálytalan hosszúságú
egységre tagolható. Az első egység három részből áll, amelyik mindegyike
tulajdonképpen egy-egy mondat, amelyeket a nemcsak az egyik sorból a másikba,
hanem az egyik versszakból a másikba áthajló enjambementek is összefognak. Az
első rész négy versszakon át tart, a vers kezdetén az apa tekintetét az alvó
kisfiúról, majd az üres fülkéből az éjszakai táj felé fordítja. A Karsztot, a
kis horvátországi falvakat a nyári hold hideg ezüstje világítja meg. A robogó
vonatból kinézve a vers az erdők, az itt-ott felbukkanó magányos fák dinamikus
képeit közvetíti felé. Már a vers kezdete is elég komor, a táj nyugalmát csak a
vonat robogása veri föl. Talán ez idézi elő, hogy a zakatolás kiváltja a táj
reagálását. Először a csúcsokról lerohanó fák sorfala csattog vészjóslóan, majd
a fenyőfák, mintha szuronyok lennének, szurkálják az eget. Fenyegetnek, de nem
támadnak. A kép ilyen érzékelésének talán épp a háborús félelem a kiváltó oka. A
következő, ugyancsak négy strófából álló részben a még mindig ébren őrködő apa
hangulata talán a fáradtság miatt mindinkább rémületté változik át, így az imént
még komor táj vaddá, sőt mindinkább ellenségessé, agresszívvá válik. Az előbbi
fenyegető képek itt már az utasok életét veszélyeztető támadásba csapnak át, a
vonat mintha valamilyen szörnyű, pokolbeli kínokat sejtető vidéken át robogna. A
harmadik rész némivel hosszabb, öt versszakból áll, de ugyancsak egy mondatból.
Itt már nemcsak az egyénről van szó, hanem a vonat utasaiként az emberiségről,
sőt az egész világmindenségről, így a kép kozmikussá válik. Mindannyian vak
erőknek vannak kiszolgáltatva, s ez a kiszolgáltatottság mintha nem is csak
fizikai megsemmisüléssel fenyegetne. Vajon ilyen körülmények között az ember
ösztönösen vállalja a felelősséget embertársai iránt, mert úgy érzi, ő a
mindenség öntudatának őrzője, vagy csak – ösztönösen, görcsösen ragaszkodva
ahhoz a lehetőséghez, hogy megteszi a tőle telhetőt – virraszt, mert maga az
ébrenlét jelenti a menekvést a megsemmisüléstől? Ezzel a gondolattal folytatódik
a vers utolsó, hét strófára terjedő egysége. A befejezés a versindító
szituációhoz tér vissza, a padon alvó, semmiről sem tudó gyerek képéhez. Talán
érdemes egy gondolat erejéig elidőzni a versnél a vonat kapcsán. Már az Abbázia
című fejezetben az angol hadihajó meglátogatásának említésekor is utaltam arra,
hogy Szabó Lőrinc kora gyermekkorától csodálta a gépeket. Apja mozdonya
bivalyhoz hasonlítható, a svájci repülőutazás gépe ennél is csodálatosabb:
szárnyas bivalyként röpít bennünket érdekes, sosem látott, egzotikus tájakon át,
és úgy érezzük a szabadság korlátlanságába részesülünk. Itt-ott eljut az ember
tudatáig a veszély, sőt a halál lehetősége is, de az újdonság varázsa hamar
elfeledteti velünk. A vágyat, hogy a magasságból annál is tovább, a csillagok
közé, a világmindenségbe jussunk, csak a mindennapok fásultsága semmisítheti
meg, és csak ennek következményeként válik bennünk igazán bizonyossá saját
létünk végessége. Az Éjszaka a vonaton mozdonya által nem a szabadság
felé juthatunk el, hanem a vak végzet felé rohan velünk. Ebben a versben nem a
technika vívmánya szolgál bennünket, hanem mi vagyunk neki kiszolgáltatva. Ami
azonban mindkét versben közös gondolat, az az elmúlásé. Az Éjszaka a
vonaton utazójára épp úgy, mint a kertjének teraszán a repülőgépet csodáló
emberre a „szárnyrakelt lélek” ellenére „az örök éjszaka vár.”
Az Éjszaka a vonaton a kelet-adriai úthoz kapcsolódik ugyan, de ezt
inkább csak keletkezésének körülményeiről mondhatjuk el. A Tücsökzene
316. számú verséről, a Karszt, éjfél költői magyarázata is azt
erősíti meg, hogy: „Emlékvers arról a dalmáciai utazásomról, amelyet Lócival
tettem [...]. Itt jelentkezik először a II. világháború.”
3
A későbbi, Karszt, éjfél című költeményben a kelet-adriai utazásra csak
az első másfél sor utal, a benyomások és félelmek ábrázolása azonban itt is
legalább annyira erőteljes, mint az első változatban, ugyanakkor a ciklus
versformája miatt lényegesen tömörebb. S ha az Éjszaka a vonaton
hátterében a háborútól való félelem rejtőzött, a Karszt, éjfélben a
háborút megtapasztalt borzalmak tömör, a minimális eszközökkel való kifejezése.