Magyarázat


„…ezekben a versekben, szemben az imént citáltak helyenként amúgy megkapó intimitásával, a gyerek szabadsága a felnőttől elzárt lehetőségekben nyilvánul meg: Lóci bűntelenül örvendezhet a levágott csirkék és az agyonütött légy attrakciói felett (Csirkék, A légy), ahogyan a tél szépsége sem tölti el kulturálisan kódolt szorongással (Téli este). Ezek az életképek a szemlélőt részesítik valódi tapasztalatban, amit a szövegek csodálkozásként, irtózatként, ijedtségként (egyaránt tehát feldolgozatlan feszültségként vagy bizonytalanságként) jelenítenek meg. A Téli estében a nem valóságos gyermeki tapasztalat átsajátíthatatlansága okán mutatkozik fenyegetően idegennek (»Jó volna hinni, néki hinni, / aki nem tudja, mit beszél.«), míg A légy anekdotájában, amely egy sokfelől körüljárt Szabó Lőrinc-i témát, a bűntelenség vagy büntethetetlenség iránti vágyat, a tetteihez a morál által odaláncolt én lázadását idézi fel, a legyet agyoncsapó Lóci »bűntelensége« az, ami a felnőtt számára csak a másik lehetőségeként jelenik meg. Ez utóbbi darab záró sorai (»és Lóci élvezte a hőstett / s a bűntelenség örömét.«) innen nézve önmagukban majdhogynem következetlenek (a bűntelenség nem a Lóci-versekben alapvetően bűntelennek, noha időnként kegyetlennek mutatott gyerek számára élvezet, hanem a vele azonosuló apának), a gyilkosságot előkészítő párbeszéd azonban egy jóval bonyolultabb pedagógiai műveletről számol be. Lóci ugyanis áldozatát »szerette volna agyonütni, / de a lelke nem vitte rá« (majd: »sóváran és dühösen nézte, / mint veszett zsákmányát a vadász: / szörnyen bántotta, hogy felébredt / szívében a sajnálkozás.«), és ő folyamodik az apai jóváhagyásért, sőt mentesítő indítékért (»– Mondd, apu, – szólt a gyerek végre, – / nem zavar téged ez a légy?«, majd ismét: »És szólt: – Itt nem lehet olvasni! – / – Megdögölesszem? – szólt megint.« Természetesen az apa az, aki olvas.), amit az első próbára tétel (» – Nem engem, – mondtam […]«) után parancs formájában, mint előzetes felmentést kap meg (»– Dögöleszd meg! – mondtam keményen,«). Az apa az, aki itt – még a parancsot megfogalmazó nyelv szintjén is (dögöleszd meg!«) – alkalmazkodik a gyerek világához és vágyához, átvéve annak »bűnét«, a dolog ugyanakkor nem egyirányú: nemcsak az apa részesíti Lócit olyasvalamiben, amivel ő magától nem rendelkezne, hanem, fordítva, a gyerek »hőstette« az, ami átélhetővé teszi a felnőtt számára »a bűntelenség örömét«.
Mindkét szereplő olyan lehetőséget képvisel tehát a másik számára, amellyel az maga nem rendelkezik, a struktúra ugyanakkor mégsem szimmetrikus: mindkét oldalon a gyereknek tulajdonított bűntelenség felé nyit utat, az apa számára azzal, hogy Lócin keresztül átélheti, »élvezheti« a »bűntelenség« örömét, a pedagógia mutatvány pedig abban áll, hogy a gyereknek nem kell kilépnie abból. Sőt ugyanez a séma figyelhető meg, bár jóval »családiasabb« és sulykolósabb változatban, A rádióban is, ahol Szabó Lőrinc mintegy fordított irányban dolgozza ki. A beteg s a korábban meggyötört rádiót szorongó lelkiismerettel követelő gyereket az a váratlan balsiker (»én azonban szerettem volna / a gépet megjavítani / s addig ütöttem, feszegettem, / míg végképp vége lett neki. / Csalódva mentem a beteghez, / hogy elmaradt az öröme;«) nyugtatja meg, hogy bűnét végül az apa múlja felül s kénytelen átvállalni, megint egy olyan lehetőséget előállítva, ami hiányzik a gyerek repertoárjából (»Megverjük aput! – szólt megint. – / S Lóci tapsolt: – De érdekes lesz! –«): a pedagógiai trükk itt is a »bűntelenség« adományozása, amelyet az immár »bűntelen« Lóci – paradox módon – engedelmességgel egyenlít ki (»s elgondolkodva, megnyugodva, / hálásan nevetett felém / és egy kicsit még beszélgettünk / és lassan elaludt szegény.«). Ez az olvasat persze, mint már fentebb is, megelőlegezi a gyereknek eleve tulajdonított ártatlanság kliséjét, amit Szabó Lőrincnél nem is különösebben célszerű kétségbe vonni. Mégis érdemes végiggondolni, hogy miként módosítana A légy értelmezésén e premissza félretétele: különösebb érvelés nélkül belátható, hogy a pedagógus alapvető mintája ez esetben nem volna más, mint a jó zsarnok, mely lehetőség Szabó Lőrincet közismert módon számtalan formában foglalkoztatta (a tengernyi példa közül elég itt a köztudatban a költő legproblematikusabb verseiként rögzült darabokra hivatkozni: a Vezérre és a Semmiért Egészenre).”

(Kulcsár-Szabó Zoltán: Tükörszínjátéka agyadnak: Poétikai problémák Szabó Lőrinc költészetében, Ráció, Bp., 2010, 131–132.)