Kabdebó Lóránt
Lóci óriás lesz
1
„Hány szamár kritikusom vizsgázott le ezeknek a gyermekverseknek a
kicsinylésével; és azt is ezeknek a megítélésénél tapasztaltam
legkézzelfoghatóbban, hogy milyen ragályosak – jóban, rosszban – a határozottan
kimondott vélemények, még akkor is, ha butaságok.” így emlékezik élete vége felé
a költő az egyik „legsűrűbben szavalt versé”-nek a megítéléséről. Manapság is
kísért-ugyanez a kicsinylő vélemény; sokan csodálkoznak, hogyan kerülhetett,
mondjuk, a Különbéke kötetbe a keleti versek (akár egy Dsuang Dszi
álma) szomszédságába valamely Lóci-vers. Meg merem kockáztatni: egy tőről
fakad a kétféle vers.
Éppen 1933-ban, a Különbéke című vers megjelenése után készül a
gyermekeiről szóló Kisklára és Lóci-versek első sorozata. A Lóci óriás lesz
a Pesti Napló 1933. július 23-i számának 35. oldalán jelenik meg először, a Különbéke
kötet verseire emlékeztető formában: négyes-négy és feles jambusi sorokban,
félrímekkel. Míg a többi Lóci-vers négysoros versszakokban íródott, ez a vers
megduplázza, nyolcsoros strófákban szerveződik. Különbözne másképp is a többitől?
Maga a költő is más hangsúllyal beszél a versről, tudományos és
társadalom-szociológiai karrierjét emlegeti: „Mikor a vers meglett, a
szerkesztőségből kijövet Erzsikével volt találkozóm; a Margit hídon túl
sétáltunk a budai Duna-parton Óbuda felé. Valahol messze leültünk. Ott eszembe
jutott a friss vers, és megmutattam neki. Nem is sejtettem, milyen rendkívüli
hatást tett rá, hogy örült a dolognak! Mintha őróla, vagy a gyerekéről, vagy a
neveltjéről lett volna szó. És mindenképpen azt mondogatta, hogy ez a felfogás
megfelel az individuálpszichológiának. És hogy ez a vers nemcsak egy gyermek
felemeléséről és helyes neveléséről szól, hanem egyben egész néposztályokéról.
És valóban, hosszú ideig így is hatott a vers, rádióból és pódiumokról.
Egyáltalán nem a kedélyesség, a humor volt benne a lényeg, hanem egy
pszichológiai mag kibontása. Erzsikének igaza lett, amennyiben az
individuálpszichológiai egyesület ezt a verset felkapta, szaval tattá, ankéton
tárgyaltatta, és folyóiratában Máday István dr. elnök megint leközölte.”
Induljunk el ebből az irányból? Vegyük kezünkbe Alfréd Adler professzor, az
individuálpszichológia megalapítójának Emberismeret című könyvét, amelyet
a Szabó Lőrinc akkori baráti köréhez tartozó dr. Kulcsár István – a pár éve
Izraelben elhunyt nemzetközi hírű pszichológus – fordít magyarra. „Valamennyien
kevés emberismerettel rendelkezünk, és ez elszigetelt életünkből következik.
Sohasem éltek az emberek annyira elszigetelten, mint ma. Már kora gyermekségünk
óta gyérek a kapcsolataink. Elszigetel egymástól a család. Egész életmódunk
olyan természetű, hogy alkalmatlan az emberismeret művészetének kifejlődéséhez
vezető bensőséges kapcsolatok kialakulására. Ez utóbbi két momentum kölcsönösen
feltételezi egymást, mert hiszen nem találhatunk kapcsolatot az emberekkel akkor,
amikor megértés híján idegenül állunk velük szemben. Legsúlyosabb következménye
ennek a hibának, hogy az embertársainkkal való bánásmódban és a velük való
együttélésben többnyire csődöt mondunk. Gyakran emlegetett és fájdalmas tény,
hogy szavaink és lépteink értetlenül mennek el egymás mellett, nem találjuk meg
a kapcsolatot, mert idegenként állunk egymással szemben, nem csupán a
társadalomnak szélesebb, hanem a családnak szőkébb keretén belül is. Mi sem
gyakoribb a gyermekeiket meg nem értő szülők panaszánál, más részről minduntalan
halljuk a gyermekek szemrehányását, hogy szüleik nem értik meg őket. Az emberi
együttélés alaptörvényei mégis egymás megértésére kényszerítenek, mert
embertársainkkal szemben tanúsított egész magatartásunk ettől függ. Jobban
megférnénk egymással, ha nagyobb volna emberismeretünk.”
Az individuálpszichológia feltételez egy velünk született „lelki szerv”-et, a
lelki élet működése ennek a képességnek a kifejlődése, amely támadó, elhárító
vagy biztosító, védekező szervnek tekinthető, aszerint, amint az élő szervezet
támadásra vagy védekezésre szorul. Lelki életet elszigeteltén nem képzelhetünk
el, hanem csak úgy, hogy mindennel, ami körülvesz bennünket, összefügg, hogy
kívülről ingereket vesz fel, melyekre valamilyen módon felel, csak úgy, hogy
olyan lehetőségekkel és erőkkel rendelkezik, melyek szükségesek ahhoz, hogy a
szervezetet a külvilággal szemben vagy azzal egyetértésben biztosítsák, és
életét megőrizzék. „Lelket csupán mozgó, élő szervezeteknek tulajdonítunk” –
kezdi könyvét Adler professzor, éppen ezért nagy a jelentősége annak az
összefüggésnek, mely a mozgás és a lelki élet között fennáll. Az emberrel járó
fogyatékosság mint megrövidítettség, bizonytalanság érzése jut tudatába, és arra
ingerli és ösztönzi, hogy olyan helyzetek teremtéséről gondoskodjék, melyekben
az ember természeti hátrányai kiegyenlítődnek. Az akarat nem más, mint
olyan lendület, mely a kielégítetlenség érzésétől a kielégülés érzése felé
törekszik.
És most itt lép be a gyermek ebbe a gondolatmenetbe: a gyermek ugyanis még
inkább vágyik a biztonságra, amelyet a kultúra adhat, de ebbe a gyermek ereje
mindaddig beleütközik, míg olyan utat nem talál, melyet járhatónak tart, mely
számára kívánságainak beteljesülését és önmagának jövőbéli biztosítását ígéri.
Ezáltal pedig új mozgás keletkezik lelki életében, melynek vonala egész
világosan a felülemelkedés törekvésére mutat. A gyermek, éppúgy, mint a felnőtt,
többet akar elérni bárki másnál. Fölényre törekszik, hogy az megadja és
megőrizze számára mindazt a biztonságot és alkalmazkodást, melyet céljában már
eleve kitűzött.
Ha pedig elfogadjuk, hogy a gyermek a felnőtt apja, akkor valóban telitalálat a
költő megfogalmazása: „mint kis, észre sem vett bomba” feszeng „a nagy falak
között”. Ki tudja, milyen későbbi robbanás programozódik be bármelyik
gyermekszoba-jelenetben.
De valóban megváltoztathatatlan a nemzedékek közötti kapcsolatnélküliség még a
családon belül is? Egy évvel e vers előtt a „felnőtt” világot tekintve
keményebben fogalmaz a költő: „ellenségünkkel is közösebb sors köt össze, / mint
azután majd bárkivel” (Kortársak). De a „gyermek”-ben mégis mást akar
látni, az „égi” szólamot, mint a Különbéke című versben megfigyelhettük.
Apai ösztön? Költői témakeresés? Pszichológus-nevelőnő kedvese által közvetített
háttértudás? Mi íratta a verset? Egyetérthetünk költőjével: „Persze utólag,
amikor készen van valami, egyszerű a bonyolult is.” Egy tény: pszichológus
barátainak abban igazuk volt, hogy a vers párhuzamos következtetésre jut az
individuálpszichológiával: „Gyermeknél mindig előre kell tekintenünk, és
igyekeznünk kell elképzelni, hova fogja majd egyszer juttatni a gyermeket az az
erő, melyet most benne működni látunk. Ha belehelyezkedünk a gyermek
lelkivilágába, világossá válik, hogy erőmegnyilvánulásai nem értelmezhetők
másként, mint hogy a maga módjára többé-kevésbé véglegesen meghatározta a
jelenhez és a jövőhöz való alkalmazkodásának módját... Az ő célja az elérhetőség
határain túl, messze az élet frontja mögött fekszik.”
Végül is elkülönbözve a többi Lóci-verstől, ennek a költeménynek nem a gyermek a
„hőse”, hanem az apa. Lócinak itt csak a „mozgáskényszereit” látjuk, a messze az
élet frontja mögé utaló felvillanásait nem tapasztaljuk. Az „igazi” Lóci-versek
azok, amelyek a zseniális társszerzőt vizsgálják: a Lóci és a szakadék, a
Csirkék, a Légy vagy a legdöbbenetesebb, a Lóci verset ír.
Inkább ezekre a versekre jellemző az, amit az apa egy rádió-előadásban (Családi
kör) mondott: „Lócinak inkább egyes, sűrűn jelentkező, de élesen elhatárolt
pillanatai nyújtottak – nem mindig zavartalan – bámulnivalót... a fiú csupa
nyílt, mosolygó, ijedős fegyelmezetlenség.” Benne a valóság romantikája „vet
nagy lobbanásokat... mindig tudta érezni a nagyságnak, a pátosznak, a fenséges
hatásoknak az erejét”. Erről a Lóciról írtam: társszerző. Mert azok a rajzok,
amelyeket édesanyja összegyűjtött, valóban ezekről a zavarba ejtő
felvillanásokról tanúskodhatnak. 1932 decemberében, hároméves korában lerajzol
egy autót, amelyet egy vonallal körbekerít: „Autó ez, azt mondta, összeköti a
vonallal, hogy ne bírjon elmenni.” De megjelennek „metafizikus” témák is:
1936-ban megrajzolja az „örök fiatalság harangjá”-t, és ugyanez év szeptember
21-én (ezt az apja jegyzi fel a hátoldalon, gondolom, kellő döbbenettel) egy
dantei többszintes látomást kerekít. A rajz közepén egy csirkeszerű valami,
nyíllal ráírja: HALÁL. Alatta (LENT) és felette (FENT) egy-egy halott,
koporsószerűségben, és mindkét helyen felírja (életkorára tekintettel még
megengedhető helyesírással); LÉLEKJUK. Ilyen gondolatokkal riogatja szüleit és
önmagát az első elemista gyermek. Az ötletek aztán belefutnak a versekbe, ott
szembesülve a felnőtt gondolataival. Ezeket a Lóci-verseket nem állítanám szembe
a keleti filozófiai példázatokkal, éppen hogy egymás kontrollját adják:
évezredek bölcsessége méretik meg ezekben a versekben egy „gyermek ártatlan
szemé”-vel.
(Kabdebó Lóránt: Útkeresés és különbéke: Szabó Lőrinc 1929–1944,
Szépirodalmi, Bp., 1974, 406–407.)