Magyarázat


„A plutonikus történet, melyet Szabó Lőrinc A rabszolga című versben elbeszél, épp az ellentéte a múlt század ipari forradalma inspirálta vernéi történeteknek. Ott »vitathatatlan, hogy a vernéi plutonizmus kapcsolatban áll az ipari század technikai feladataival: a föld, a tellus általános feltörésével, dinamittal történő felrobbantásával, a bányák megművelésével, az utak, a vasutak építésével, a hidak lerakásával: a föld megnyílik, hogy kibocsássa a vasat (vulkanikus anyag, ignis), amellyel éppen Eiffel helyettesíti a követ, az ősi anyagot, amelyet a föld színén lehet ’összeszedni’, s a vas végérvényessé teszi a föld behálózását, mert lehetővé teszi a közlekedési eszközök felépítését (hidak, sínek, pályaudvarok, viaduktok).« (Roland Barthes: Hol kezdjük?; Helikon, 1970. 3-4. sz. 367. 1.) Szabó Lőrinc, aki korábbi verseiben (a Fény, fény, fény és A sátán műremekei idején) ezt a technikai optimizmust is átélte, ekkorra eljut ez optimizmus visszájához, az »elvadult«, emberellenessé váló technika látomásához. Előkészíthette benne ezt a wagneri Rajna kincse története, még inkább »hősi pesszimizmusa«, de a saját szemléletében lezajló csalódásláncolatnak is kiegészítő láncszeme ez a vers.”

(Kabdebó Lóránt: Útkeresés és különbéke: Szabó Lőrinc 1929–1944, Szépirodalmi, Bp., 1974, 406–407.)