„A kötet költői világának a szegények, a kiszolgáltatottak a főszereplői.
Közéjük tartozónak érzi magát a költő is, megtalálva helyét a szegénység
hierarchiájában. Erre a változásra Sőtér István figyelt fel: »A húszas évek
szociális problémái Szabó Lőrincnél kétségtelenül szenvedélyesen, követelődzőn
jelentkeznek. Rögeszmés őszinteséggel, szívbemarkolóan szólalnak meg ebben a
lírában a pénzgondok, a család nélkülözései, a létbizonytalanság, a »megélhetés«
kínja... A ,kalibáni’ lázadás a húszas évek présében változik át mély, emberi
költészetté. Nem a magányos individualizmus panasza ez: Szabó Lőrinc talán
sohasem szólt annyira a tömegekért, a tömegek lelkéből, mint ebben a korszakában.«
[Sőtér István: Utószó = Szabó Lőrinc Összegyűjtött versei, Magvető, Bp.,
1258–1259.] Saját tapasztalatait beleszövi a nyomor általános rajzába. Nem úgy,
mint 1923-ban, amikor saját nélkülözéseit általánosította, hanem a valódi
nyomort éli át egyéni sorsában is,
»a szegénységet,
melynek gyógyíthatatlan
betegei vagyunk: roncsoló
mérgeit harcoljuk s leheljük
irodában, műhelyben, bérpaloták
barlangjaiban…«
Együtt indulnak a napi munkába
»hintázó villamosok
rohannak vélem a Város
felé, gyárakba, megúnt
irodákba, züllött
börtöneibe
a gyáva napnak…«
együtt örülnek annak a negyedórának, ami az isten és a hivatal közt van, a »gyönyörű
reggel«-nek, »az édes élet melegé«-nek, együtt engedik szabadon »csatangoló
vágyait a pénzhezláncolt nyomornak«. Ebben a napfényes pillanatban szinte
öntudatlan érez rá költészete egyik lényeges alkotóelemére. Ez a negyedóra nem
valamilyen programszerű kitárulkozás, hanem önmagába fordulás:
»Most
magamé vagyok: megint
belopom megfiatalodott
szemembe az édes
élet melegét…«
mégis ekkor veszi észre, hogy ez az egyedi érzés él a többi emberben is, akikkel
együtt utazik. Lemerülve önmagába, leírva az ott megfigyelteket, ismer rá
másokra, a többiekre. Ekkor felkiált:
»és megölelem
testvéreimet, kik
velem rohannak most rohanó
villamosokon...«
Tehát az elmerülő szemlélődés, önvizsgálat nem mindig elfordulás, hanem a
valóság megfigyelésének egyik, Szabó Lőrincnél igen fontos módszere. Ezt itt, e
versben inkább csak kijelenti, a felismerés pillanatának ujjongásában nem tartja
szükségesnek elmélkedni is felette, de később nem egy versben gondolja újra és
újra végig ezt. (pl. Werthert fordítva és mindig).”
(Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc lázadó évtizede, Szépirodalmi, Bp., 1970,
401–403.)
„De néha felizzik valami reális idill is. A természet vágyott díszletei, a
bukolikus – robotból, otthoni bajokból kikapcsoló – világ összezsugorodott
negyedórára isten és a hivatal közt. Hivő áhítattal tud hálát adni a gyönyörű
reggeli napfényért. És a fantázia – nemrég minduntalan kozmikus utazásokra
gerjedt – menekülője a bérletjegy adta ingyen utazás földhözragadt (de mégis oly
fontos, mert kihasználható) emlékét búcsúztatja elégikus hangokon. Ebből a
búcsúból csap ki egy pillanatra az önfeledtség gondtalan, játékos világa:
»…aki napsütött
vasárnapjaimnak adtad
az Alföldet, hogy bokraiban
megháljak, gondtalanúl,
s koldusan is boldog legyek,
mint a csavargó égi madár
vagy a társadalmon-kívüli nyúl!«
Nyári utazásaiban sokszor a szabadságra menő kisember élményeivel
találkozhatunk. Ezekben a versekben is a kor átlagembere számára nyíló
lehetőségeket szövi elragadtatott versbe. Letört volna a fantázia? Nem. Szabó
Lőrinc mindig is az a költő volt, aki minden – a legkisebb – elérhetőnek is
örülni tudott. A fantázia csapongása csak pótlék élet. Az élet csak a megélt és
elért dolgokból tevődik össze. És ha az a napfény és egy ingyenjegy a vonatra,
hát arról is az életnek kijáró lelkesedéssel tud beszélni. Hogy szűk ez a világ?
De így lesz egyúttal a kor átlagéletének reális kifejezője. »Szabó Lőrinc vágyai
kielégíthető, mégpedig nem is olyan sokkal kielégíthető vágyak. Mit akart elérni
e földön? Hogy kedvérevalóan élhessen: dolgozhasson, szerethessen,
ismerkedhessen a világgal. Valamikor erre azt mondták, lenézően: a boltoslegény
álmai. Mi, akik nem nézzük le a ,boltoslegényt’, azt feleljük, hát Adynak mik
voltak a fő vágyai? Aztán: mi sarkallja az embert, hogy kitörjön egy
társadalomból, vagyis mi tesz forradalmárrá? Alapjában kettő. Az ésszerű, a
kielégíthető kívánságok elérésének megakadályozása, az esztelen korlát. S az
igazságérzet; hogy ami egynek jár, az mindenkinek jár, már csak a nyugodt kedv,
nyugodt lelkiismeret végett is.« [Illyés Gyula: Szabó Lőrinc vagy: boncoljuk-e
magunkat elevenen? = Szabó Lőrinc Válogatott versei 1922–1956, Magvető, Bp.,
1956, 44.]. Hasonlóan látja Sőtér István is, épp e két idézett versre
hivatkozva: »Költészete a modern nagyváros névtelenségének kifejezőjévé, a
névtelen tömegek, a névtelen emberek sorsának megszólaltatójává válik. Ha
jellemző példát akarnék idézni e költőiség érzékeltetésére, talán elsősorban a
Negyedóra isten és a hivatal közt záró részéhez folyamodnék, a búcsú soraihoz,
melyek az otthon és a robot közt a szabadság ,egyetlen szent negyedóráját’
köszöntik, ezt az utolsó, érintetlen terepet, melyet a kor és a szükség a lázadó
számára meghagyott. De nem elegendő-e ennyi is a valódi lázadás fészkéül? És
talán lehet-e ,banálisnak’ éreznünk a vallomást, mely a lejárt MÁV-bérletjegyhez
szól, a szabadság, a menekülés szerény csodaszeréhez... Az ilyen költészet éppen
nem prózai, hisz annyira hiteles az üzenete, annyira sokatmondó a köznapisága.
Ha ennek a tematikának és látásmódnak társát keressük – Nagy Lajos novelláiban,
,karcolataiban’ találjuk meg csupán. Egy bizonyos korszakhoz ők ketten fűzték a
legszabatosabb, legpontosabb kommentárt.« [Sőtér István: Utószó = Szabó Lőrinc
Összegyűjtött versei, Magvető, Bp., 1259.] E versek tipikusságát hangsúlyozza
Rába György is: »A versek közül azért emelkedik ki a Negyedóra isten és a
hivatal között, mert a kisember reménytelen életformájának sorsszerűségét
mintegy a jelkép fokán ragadja meg (Lásd még Wild West Európa, Bérletjegy a MÁV
vonalaira)«.[Rába György: Szabó Lőrinc költészete, Valóság, 1964/7, 27.]”
(Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc lázadó évtizede, Szépirodalmi, Bp., 1970,
410–412.)