Ćurković-Major Franciska
Szabó Lőrinc kelet-adriai utazásai
Második kelet-adriai út
(Részlet)
1
A Dalmácia tücskeihez című vers kiváltó oka egyrészt a közvetlen
élmény, másrészt a Mosztári tücsökből már ismert tücsök motívum.
2
A költeményt tizennégy versszak alkotja, az egyes sorok négy jambusból állnak,
azzal hogy az első három strófa első sora négy és fél jambus. A sorok rímelése
keresztrímes. A vers három részre tagolható, mindegyik egy-egy, versszakokon át
húzódó terjedelmes mondat, amelyekben az Éjszaka a vonaton vershez
hasonlóan itt is megfigyelhetjük a nemcsak a sorokon, hanem a versszakokon is
áthajló enjambementeket. A verset a kirándulás idején, a Budva és Cetinje
közötti „ciripelő táj” motívuma, az ott hallott „tücsökzene” intenzív élménye
indítja el a jelenben, de miután az első strófában a tücsökhöz fordulva
megszólítja azt, visszatér a közelmúltba, amikor a Karszttól kezdve az egész
utazás alatt mindenütt kísérte őket az ismerős hang. A kezdeti, tájra történő
utalások, a városok, növények neveinek felsorakoztatása egy mondat, amely az
első két versszakon túl a harmadik első sorára is áthúzódik. Ezután újabb mondat
indul, ugyancsak múlt időben. Hiába szerette volna látni a tücsköt, nem találta,
csak a hangja volt jelen a tájban. A hetedik versszak kezdetén megszólítja a
tücsköt, majd a cím ellenére a vers szinte hétharmad részében következetesen
egyes számban beszél a tücsökhöz. Láthatatlan voltában metaforákkal helyettesíti
be a kis rovart: lüktető bogárnak, titokzatos zenésznek nevezi. Az egész versben
azonban nem elsősorban a tücsök, hanem a hangja áll a középpontban. A ciripelés
lényegének megragadása, leírása, visszaadása izgat bennünket, mert úgy érezzük,
ha erre rájövünk, akkor annak az ismeretnek is a birtokába jutunk, hogy mi az,
ami miatt ilyen hatást kelt a tücsökzene, hogy miben rejlik a varázsa.
Legelőször azt vesszük észre, hogy a dalmáciai tücsök hangszíne más, mint az
otthoni tücsköké, ha meg kellene határozni, azt mondhatnánk, hogy talán élesebb,
sziszegőbb. Ezután azonban már nem a hang leírása, hanem a kiváltott
asszociációk következnek. A vers ezeket sorjázza: impozáns színskálát állít fel
metaforákból: a sziszegő zene hangjától és a gyors dzsessz ütemétől kezdi, majd
keménynek, a motorokéhoz hasonlónak, részegen zakatolónak, ércesnek hallja, ami
berregésbe vált át, azután hirtelen tengerzúgássá fokozódik, hogy végül egészen
váratlanul szörnyeteggé változzon. Ez utóbbi, ha nem is ijesztő, de bosszantó,
amin már csak nevetni lehet, mert a konok jókedv, a hang ereje, szilaj irama
ilyen megnyilvánulásában olyan megragadó, hogy mindenkit szinte megfertőz a
boldogságával. A költemény hangulata itt szárnyalóvá, csapongóvá válik, akár
ditirambusnak mondhatnánk, annál is inkább, mert a vers csúcspontján ki is
mondja az anakreoni költeményre utaló szavakat: „tücskök, akiket valaha / »majdnem
istenek«-nek hivott / a görög költő...” Ezzel a befejezetlen gondolatsorral
zárul a költemény második része, mondata. Mintha eddig tartott volna a verset
kiváltó elragadtatás. Ezután a vers harmadik, utolsó részében az eddigi múlt
időből a jelenbe vált át, még egyszer megszólítva a „dorbézolás isteneit”,
ezúttal itthonról, most már visszaemlékezve rájuk. A már bevált lehunyom a
szemem trükköt alkalmazza, hogy szomorúságát, levertségét elhessegethesse
magától, és hogy elhitesse önmagával azt, amit üzen a „millió / boldog őrűlt,
[...] hogy élni jó.” A költő közösségvállalása a tücsökkel sorsuk hasonlósága
alapján már a Mosztári tücsökben is látható, ahol testvérének vallja
a tücsköt. Ekkor az azonosság vállalása a tücsökkel inkább a gondtalanság, a
gondokkal nem törődésben nyilvánul meg. A Dalmácia tücskeihez című
versben a gondtalan tücskök vidám, „duhaj dalt” daloló tücskökké válnak, a
féktelen életöröm hordozóivá, akikkel a költő szeretne azonosulni, de oly
mértékben, hogy az az életöröm ünneplése legyen, képtelen rá, ezért inkább
derűért, vigaszért fordul hozzájuk. A tücsköktől talán azt tanulhatjuk meg, amit
a vers is hangsúlyoz, hogy „élni jó.” Később a Tücsökzene
létrejöttében egyrészt talán a Mosztári tücsökben és a Dalmácia
tücskeihez című versben elmélyített tücsök magatartást, az élet
szépségének igenlését mindenek ellenében, másrészt a „csak azért is énekelek”
költői magatartás is szerepet játszhatott. Ha a tücsköt – a Kelet-Adrián a
kabócát – mint a világosság és sötétség komplementáris pár szimbólumát
értelmezzük, akkor számunkra az éjszakai hallgatás és a nap hevén történő
ciripelés újabb magyarázat lehetőségét kínálja.
3
Vagyis a költő
kapcsolatát mind a világossággal, tehát tisztasággal, erővel, szépséggel, mind
pedig a sötétséggel. Az előbbihez vonzódik, ez az életeleme, míg az utóbbi
valamilyen módon veszélyezteti, s ettől fél, szabadulni kíván tőle. Ha
összekapcsoljuk a tücsökről mondottakat a Menyhért Anna által Platón
Phaidrosz dialógusából idézettekkel, vagyis, hogy „a tücskök valaha
emberek voltak, akik a Múzsákat hallgatva” daloltak, és ha ezt a gondolatot
továbbvisszük, akkor fölmerül a kérdés, miért másmilyen „élesebb, mint nálunk” a
déli tájak tücskeinek zenéje?
4