„A Fűz a tóparton című vers
főszereplője ellenben maga tárgy, és csak a versben személyesül meg –
részletekben. Maga a látvány-fűzfa kapja a térbeli és minősítő viszonyítást
(»roppant egek alatt«, »hajlik«), a kontemplatív cselekvéstípust, árnya a
feltételes valóságban az aktív cselekvőképességet (»kihúzni«), a
torzkép-stilizáció a kísértetlétet annak fenyegető ténykedéseivel (nyúl,
kandikál), mely egyszerre veszélyeztet és ment. De ezt a mentést is a
fordított világ határozza meg: csak az árny szemében fuldokló a fenti világ,
az eredeti kép értelmében tehát a mentés lenne a fullasztás, és éppen ezért
tűnik fel a mentő kísértetnek.
Mely válfaja tehát e vers a
tükörszínjátéknak? A vers elhelyezéséhez még egy tükörversre van szükségünk. Az
egy évvel korábban, 1938-ban írott A tűkör vallomása címűre:
»tűkör vagyok, nem sejted, mily
csodás,
megfoghatatlan, tiszta látomás,
mert látomásod is visszaverem«
És ezzel különválasztja a tükröt mint
tárgyat a benne tükörképként megjelenő látomástól:
»– Égsz, átgyúlok és hideg maradok,
sírsz, visszasírok, s mégis hazudok,
szolgádnak hiszel s nincs hozzád közöm«
A tárgy és látomás viszonya: az abszolútum
és a pillanat, a végtelen és ember, az »öröklét« és »földi árny« ellentéte?
»nem érezlek, nincs emlékezetem,
agyonlőheted előttem magad,
kihullsz belőlem, mint egy pillanat,
kihullsz nyomtalan, üresen, bután,
mint az öröklétből a földi árny.«
Ebben a fenomenológiai tankölteménynek is
felfogható, témája szerinti szerelmes versben határozza meg Szabó Lőrinc az
embernek a tárgyhoz és tükörképhez való pontos viszonyát. Maga a tárgy tehát
pusztán létezik, és közömbös, önálló egész, amely a költő számára azonban mint
fenomén jelentkezik, a költő magából vetíti ki a dolognak adott értelmet.
Ezáltal válik fontossá a tükörképben az, hogy »látomásod is visszaverem«. De ez
nemcsak abban nyilvánul meg, hogy a tárgyat a költő ismereteinek rendszerébe
állítva a viszonyításnak olyan fokát teremti meg, amely értelmet ad egy számára
különben közömbös tárgynak (lásd a tóparton hajló fűzfa szituálását!), hanem a
dolgok sorsát az emberi tudatban rendszerbe foglalja: a dolgok széthulló
sokaságába világít, összefüggő, szerves egységet hoz létre.”
(Kabdebó
Lóránt: A természeti tárgy 2. mint az önmegfogalmazás lehetősége = uő.:
„A magyar költészet az én nyelvemen beszél”: A kései
Nyugat-líra összegződése Szabó Lőrinc költészetében,
Argumentum, Bp. 1996 [Irodalomtörténeti Füzetek 128.] 143–144.)