Magyarázat


„Szabó Lőrincnél a világ egy nagy »anyag- s lélek-zenekar«, ahol a végtelen, soha meg nem nyugodható isten »sohasem unja meg a dirigálást«. Ebben a képben pedig még a szabad akarat is megszűnik, a legkegyetlenebb determináltság uralkodik:

»...s tudja, hogy sohasem
lázadhat fel ellene a kürt,
melyben az ő
lelke parancsol...«

Visszatérés ez a Föld, Erdő, Isten-kötet az ember tehetetlenségét hirdető világához. Az ember már ott is külső rendelések beteljesítőjeként szerepelt. Akkor ez erkölcsi tartást adott a kiábrándulás közepette, most filozófiai mentség a kétségbeeséshez, a változtathatatlanba való beletörődéshez. Mentség a társadalmi cselekvéssel szemben, és – ez utóbbi vers esetében – mentség etikailag, az emberek közötti viszony alakulásában, a szerelemben is. Ebben a determináltságban pedig elveszti az értelmét a jó és rossz közötti különbség: »már nem tudom, mi rossz s mi jó« (Az ucca ezer mozdulata előtt). Istenfogalmában épp a minőségi, társadalmi különbséget elveszítve egyesül a jó és a rossz:

»csak néha sejti meg az álmodó
lélek, hogy valahol
istenben szövetségese
egymásnak a rossz meg a jó.«
(Talán nem is rossz, ami rossz [átdolgozott változatának címe: Szövetségesek])”

(Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc lázadó évtizede, Szépirodalmi, Bp., 1970, 429–430. Ld. még Az örök virrasztó című vers Magyarázatát, mely kötetben: Kabdebó: i. m., 426–429.)