Magyarázat


„A nagyváros alapsejtjét, a hajszolt emberek barlangját, a bérházat, a lakást fosztja meg itt minden illúziótól, mutatja be annak emberidegenségét. A vers alapötletét saját, sokat panaszolt lakáskörülményei adhatták:

én tudom: a ház, ahol ti laktok,
nagy kőkoponya!...
...A halott szörny szemüregéből
villog ki ablaka!

A kapu a száj, a fekete száj,
ahogy megmerevedett,
Ez a száj habzsolja s köpi vissza
az embereket.

Majd a lakóit szembesíti vele, kiirtva minden érzelmes hangulatot. Az idill visszájára fordul:

Én nem tudom, hogy eshetik itt jól
a pihenés meg a csók.

Fuj! itt aludni, szeretni!

A következőkben eddigi tapasztalatait összegezi, általánosítja a város, »a nagy rovar-tanya« embereinek összességére. Végül kirobban a tagadás, a különbség nélkül mindent megátkozó:

Átkozd meg a várost és menekülj...

...nézz vissza s a porba hullva mondj
vezeklő hálaimát,
mig az ég csákányai szétverik
e sok-sok kőkoponyát!

Ez a tagadás nem egyedülálló a kor művészetében. A Szabó Lőrinc útjával mindinkább elégedetlen Babits maga is hasonlóképpen fakad ki az esztergomi szabadságból szobája börtönébe − »amilyenben élek az egész éven keresztül« − készülve (Erdei lakásban).
De a kortárs világirodalomban és művészetekben mindenütt találkozunk hasonló nyomortablókkal, expresszionista prófétai átkokkal, zsúfolt, nyomasztó víziókkal, elég ha A csodálatos mandarin városképére vagy Masereel metszeteire utalok. De hasonló hangokat hallhatott a korai német expresszionisták verseiből is. Az általa is fordított Heym város-ellenessége mellett megtaláljuk azt a költeményt, mely gondolatmenetében is egybevág a Kalibán!-kötet várostagadásával. Richard Dehmel Szabó Lőrinc által is fordított Prédikáció a nagyváros népéhez című költeménye is a »nagyváros kicsinyít« képtől indulva jut el az elfordulásig: »menjetek hát, földért! földért! mozduljatok! előre! kivonulás!«
[...]
A város nyomorát átkozta, és a város pusztulását azért kívánta, mert nem talált benne olyan erőt, ami ezen változtathatna. [...] Természetesen az ilyen jellegű kiábrándulás sem egyedül Szabó Lőrinc jellemzője. A polgári értelmiség jelentős részénél hasonló álláspont alakult ki, és ez a szemlélet vált a népi írók ideológiájának egyik komponensévé is.” (Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc lázadó évtizede, Szépirodalmi, Bp., 1970, 225–227.)